中ザワヒデキ音楽作品コンサート

meenna-777
限定500部
2013年10月6日発売
税抜価格 1,500 円 (税込 1,575 円)
CD ショップ

  • 作曲:すべて、中ザワヒデキ
  • 2012年12月8日、東京、吉祥寺「武蔵野市立吉祥寺美術館音楽室」にてライヴ録音(同館開催「中ザワヒデキ展 脳で視るアート」関連イヴェント)
  • 録音・マスタリング:宇波拓
  • デザイン:中ザワヒデキ

  1. (1:02)
  2. 三声の五十音カノン第一曲 (0:52)
  3. (0:19)
  4. 三声の五十音カノン第二曲 (0:21)
  5. (0:36)
  6. 三声の五十音カノン第三曲 (0:46)
  7. (0:23)
  8. 三声の五十音カノン第四曲 (0:36)
  9. (0:24)
  10. 三声の五十音カノン第五曲 (1:24)
  11. (0:51)
  12. (0:19)
  13. 1から256まで (5:32)
  14. (0:47)
  15. (0:32)
  16. 二声の五十音インヴェンション第一曲 (0:49)
  17. (0:14)
  18. 二声の五十音インヴェンション第二曲 (0:47)
  19. (0:36)
  20. 二声の五十音インヴェンション第三曲 (0:47)
  21. (0:40)
  22. (0:14)
  23. 126個の上行音型から成る楽曲第一番 (3:25)
  24. (0:05)
  25. 126個の下行音型から成る楽曲第二番 (3:07)
  26. (0:07)
  27. 144個の回文音型から成る楽曲第三番 (4:49)
  28. (0:52)
  29. (0:29)
  30. 二声の五十音カノン第一曲 (0:27)
  31. (0:20)
  32. 二声の五十音カノン第二曲 (0:26)
  33. (0:24)
  34. 二声の五十音カノン第三曲 (0:27)
  35. (0:38)
  36. 二声の五十音カノン第四曲 (0:26)
  37. (0:39)
  38. (0:18)
  39. 768個の装飾音符付楽音のある単旋律 (4:29)
  40. (1:01)
  41. (0:24)
  42. 三声の五十音インヴェンション第一曲 (0:52)
  43. (0:25)
  44. 三声の五十音インヴェンション第二曲 (1:02)
  45. (0:25)
  46. (0:18)
  47. (0:44)
  48. (0:37)
  49. (0:12)
  50. (0:21)
  51. (0:16)
    mp3 excerpt: track 2
    mp3 excerpt: track 23
    mp3 excerpt: track 32
    mp3 excerpt: track 39
    mp3 excerpt: track 44

高橋悠治:ピアノ (13, 23, 25, 27, 39)
sei:声 (2, 4, 6, 8, 10, 16, 18, 20, 30, 32, 34, 36, 42, 44)
河野円:声 (2, 4, 6, 8, 10, 16, 18, 20, 30, 32, 34, 36, 42, 44)
田中淳一郎:声 (2, 4, 6, 8, 10, 42, 44)

武蔵野市立吉祥寺美術館音楽室で2012年12月8日におこなわれた同題のコンサートをノーカットで収録したCD。曲目は全て美術家の中ザワヒデ キが「方法主義」を掲げて作曲した楽曲で、日本語の五十音によるポリフォニー曲群と独奏用の器楽曲群の二系統が交互に演奏された。sei、河野円、田中淳一郎の声により《二声の五十音インヴェンション》《三声の五十音カノン》等のポリフォニー曲が、高橋悠治のピアノにより《1から256 まで》《768個の装飾音符付楽音のある単旋律》等の器楽曲がリアライズされ、宇波拓が録音を担当。会場からの拍手や曲間における緊張感、最後の 作曲者による壇上挨拶などからも会場の妙な熱気が伝わってくる計51トラック全46分58秒である。挿入紙には高橋悠治と中ザワヒデキの間に交わ された、出演依頼からコンサート当日までの10000字以上に及ぶメールのやりとりを所収。既発のスタジオ録音盤CD『中ザワヒデキ音楽作品集 1997年以降の方法音楽 + 1996年以前のバカCGアニメ音響』(naya records 2006 naya-0003) とはまた違った、演奏者のユニークな個性の光る貴重なライヴ盤となっている。

meenna-777
Limited edition of 500
Out on October 6, 2013
Purchase price in Japan: 1,500 yen (tax not included)
(For purchase outside of Japan, prices vary.)

Yuji Takahashi: piano (13, 23, 25, 27, 39)
sei: voice (2, 4, 6, 8, 10, 16, 18, 20, 30, 32, 34, 36, 42, 44)
Mdoka Kouno: voice (2, 4, 6, 8, 10, 16, 18, 20, 30, 32, 34, 36, 42, 44)
Junichiro Tanaka: voice (2, 4, 6, 8, 10, 42, 44)

All composed by Hideki Nakazawa
Recorded live by Taku Unami at the Music Hall of Kichijoji Art Museumon, Kichijoji, Tokyo, December 8, 2012
Mastered by Taku Unami
Design by Hideki Nakazawa

This is the complete, uncut recording of the concert of the same name, held in the Music Hall of Kichijoji Art Museum on December 8, 2012. All of the tunes were composed by visual artist Hideki Nakazawa under the banner of “methodicism.” Pieces using two different systems–polyphonic tunes created from the Japanese syllabary, and instrumental pieces for solo performance–were performed alternately. Polyphonic tunes like “Japanese Syllabic Invention in Two Voices” and “Japanese Syllabic Canon in Three Voices” were realized with the voices of sei, Madoka Kouno, and Junichiro Tanaka; and instrumental pieces such as “From 1 to 56” and “Monophony with 768 Musical Tones Each Accompanied by a Grace Note” were performed on piano by Yuji Takahashi. The performances were recorded by Taku Unami. In these 51 tracks (total 46 minutes 58 seconds), the unique excitement permeating the venue comes across in the applause and feeling of tension between tunes, the composer’s on-stage talk at the end, and so on. Included with the CD is an insert with the e-mails exchanged by Yuji Takahashi and Hideki Nakazawa in the period between the performance request and the concert day (in Japanese only). Different from Nakazawa’s previous studio-recorded CD Music Works – The Method Music since 1997 + Sounds for “Silly CG” Animations before 1996 (Naya Records, naya-0003, 2006), this is a rare live album showcasing the performers’ unique individuality.